FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt03/04/2022

Beskattning av lån.

Jag undrar om jag nu säger ansöker om en lån på 30000 kr. Sedan får jag den summa, måste jag skatta den summa. Alltså liksom måste jag tar bort en del av 30000 kr bara för att jag måste skatta den eller hur fungerar lån? Har sökt runt men förstår inte riktigt. ska söka små lån och vill bara ha 30000 kr, men jag undrar om jag måste söka högre summa än 30000 kr. Ska köpa en bil för 30000 kr, vill inte låna för mycket så vela låna så precis som möjlig.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Lagen som reglerar inkomstbeskattning är Inkomstskattelagen (1999:1229) [cit. IL].

Av 1 kap. 8 § IL framkommer att de inkomster som ska tas upp till beräkning av skatten är de inkomster som kan härröra någon av de tre inkomstslagen:

-tjänst (10 kap. – 12 kap. IL)-näringsverksamhet (13 kap. – 40 kap. IL)-kapital (41 kap. – 42 kap. IL)

Detta ger uttryck för den grundläggande principen inom skatterätten nullum tributum sine lege vilket betyder ingen skatt utan lag.

Själva lånebeloppet ska inte tas upp till någon av strecksatserna ovan varför du inte behöver beskatta detta belopp. Om du däremot behöver betala ränta på beloppet kommer du kunna dra av detta i inkomstslagen kapital (se 42 kap. 1 § andra stycket IL).

Jag hoppas du fick svar på dina frågor, Tveka inte att vända dig till Lawline igen om fler frågor uppkommer!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare