Beskattning av ärvd fastighet

Bor i eget hus värt ca 1.500.000. Har ett bostadslån på ca 400.000. Om jag dör nu får mina barn skatta för en vinst beräknad på 1.100.000. Kommer de att beskattas för hela värdet på 1.500.000 om jag löser lånet nu.

I så fall är det inte någon fördel att lösa in lånet nu.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Svaret på din fråga finner vi i Inkomstskattelagen (IL).

Beskattningen

Vid arv träder man in i den tidigare ägarens skattemässiga situation enligt 44 kap. 21§ IL. Tidigare hade Sverige arvsskatt men den avskaffades för över 10 år sedan. Den skatt som kommer betalas på huset är vinstskatt när fastigheten säljs. Vinstskatten beräknas utifrån fastighetens anskaffningsvärde (vad huset köptes för) och vad fastigheten säljs för. Anskaffningsvärdet + förbättringskostnader som du eller dina barn haft för huset samt eventuella mäklarkostnader ska dras av från försäljningspriset, då får ni fram vilken vinst som ska beskattas (44 kap. 13-14§§ IL).

Vid försäljning av privatbostadsfastigheter räcker det med att 22/30 av kapitalvinsten tas upp till beskattning enligt 45 kap. 33§ IL.

Vinst på kapitalvinster beskattas enligt huvudregeln med 30% enligt 65 kap. 7§ IL.

- Exempel:
- Vinsten är 1 100 000 kr.
- 22/30 av 1 100 000 kr = ca 806 667 kr → 30% av 806 667 = ca 242 000 kr

Resultat: Är vinsten 1 100 000 kr, och det inte finns några andra avgifter/kostnader som ska tas med i beräkningen, så blir skatten ca 242 000 kr.

Lånet

Själva lånet har ingen betydelse för beskattningen, oavsett om lånet löses nu eller efter din bortgång så blir beskattningen densamma.

Hoppas jag gett svar på din fråga. Är det några oklarheter eller fler frågor du har är du välkommen att skriva till oss igen!

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare