Beskattas jag i Sverige om jag ska arbeta utomlands?

Hej!

Jag och min pojkvän skall flytta till Qatar under ett år möjligen längre i Juli. Vi hade innan detta tänkt att gifta oss här i Sverige. Min pojkvän kommer från Turkiet och har för nuvarande inte svenskt medbogarskap utan bara ett arbetsvisum vilket han har haft i snart 4 år. Under tiden vi skall vara i Qatar så skall jag förmodligen inte arbeta men detta är ännu inte helt bestämt.

Nu till mina frågor;

1, Om jag behåller min hyreslägenhet i Sverige blir jag skatteskyldig om jag skulle arbeta i Qatar? Gäller även detta om jag skulle hyra ut den i andra hand?

2, Kan min pojkvän (som då kommer vara make) bli skatteskyldig när vi kommer hem från Sverige eftersom jag behållit hyreslägenhet?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du väljer att rikta dig till oss på Lawline med dina frågor.

Jag misstänker att din blivande make skall arbeta i Qatar och det är därför ni ska åka dit? Om det är så att ingen av er skall ha inkomster där nere så aktualiseras ju inte heller några skattefrågor alls och därför utgår jag ifrån att han skall arbeta och att du eventuellt ska göra det. Jag hoppas att jag förstår dig rätt då.

Hyreslägenheten gör inte särskilt stor skillnad på min bedömning även om den hade kunnat göra det om ert mål var att faktiskt flytta ifrån Sverige under en klart längre tid. Värt att tänka på gällande den är dock att hyresintäkter som du får av att hyra ut i andra hand kan beskattas i Sverige. De inkomsterna omfattas inte av reglerna jag berättar om längre ner. Några hyresintäkter borde dock inte aktualiseras på hyreslägenhet i det här fallet eftersom du inte har rätt att ta ut för hög hyra för andrahandshyra...

Kortfattade svar på dina frågor:
1. Nej, du är inte skattskyldig i Sverige om du åker till Qatar för att arbeta om du faktiskt arbetar där och inte åker hem för mycket. Däremot kommer du vara skattskyldig i Sverige för hyresintäkter.
2. Din pojkvän kan redan nu anses vara bosatt här och därför skattskyldig i Sverige för inkomsterna även från Qatar. Han kan dock tillämpa sexmånadersregeln eller ettårsregeln för att slippa beskattas i Sverige.

Bakgrund till svaren:

1. Om du börjar arbeta i Qatar och har kvar din hyreslägenhet hemma:
Eftersom du är borta såpass kort tid och antagligen inte klipper banden med Sverige, och dessutom har tänkt komma tillbaka så kommer du antagligen att var obegränsat skattskyldig i Sverige även under året i Qatar. Det är ganska svårt att klippa bandet så att man istället blir "begränsat skattskyldig".
Obegränsat skattskyldig innebär att du betalar skatt i Sverige för både inkomster du får i Sverige och i utlandet.

Du skulle alltså kunna behöva betala skatt i både Sverige och Qatar när du arbetar där för att du anses ha så stark anknytning till Sverige att svenska skattesystemet inte riktigt vill släppa dig...

Som tur är finns det förenklingsregler som gör att Sverige avsäger sig rätten att ta ut skatt om du är utomlands tillräckligt länge för att arbeta, dessa regler kallas för sexmånadersregeln och ettårsregeln.

Sexmånadersregeln innebär att om man ska arbeta utanför Sverige i minst sex månader och beskattas i det landet så ska inte Sverige beskattas inkomsterna man får från det landet. (IL 3:9 1 st).

Ettårsregeln är ungefär likadan men då gäller att man är utomlands i minst ett år. Om man planerat att vara borta så länge så krävs det inte att landet man arbetar i tar ut skatt. (IL 3:9 2 st).

Om din inkomst inte beskattas i Qatar så kan alltså inte sexmånadersregeln tillämpas och då bör du vara borta minst ett år för att inte beskattas i Sverige. Här beror det alltså på Qatars skatteläge, det här bör du kolla med skatteverket innan du åker.

Om man tillämpar dessa regler får man inte heller vistas för mycket i Sverige. Om man vistas i Sverige mer än 72 dagar under ett år kan man inte tillämpa förenklingsreglerna. (IL 3:10).

Om du försöker uppfylla dessa kraven så kommer du alltså inte att beskattas i Sverige för lön du får i Qatar och det kommer inte heller din make att göra.

2. Blir din make obegränsat skattskyldig i Sverige när ni flyttar hem?
Din make blir obegränsat skattskyldig i Sverige då han är bosatt här enligt IL 3:3. Huruvida ni är gifta eller inte gör faktiskt ingen skillnad i detta avseendet. Att han inte är svensk medborgare spelar inte heller någon roll. Han kan ändå vara obegränsat skattskyldig.
Eftersom han bott här i fyra år så som jag tolkar det så är han förmodligen redan är obegränsat skattskyldig enligt svensk lagstiftning. Detta gör att han i förhållande till Skatteverket kan använda någon av förenklingsreglerna ovan för att slippa beskattas i Sverige för den lön han får i Qatar.

Värt att tänka på:
Det kan vara så att din make även anses obegränsat skattskyldig enligt Turkisk lagstiftning, vilket gör det hela lite extra rörigt för honom. Det är dock inte något jag vill spekulera för mycket om eftersom han antagligen känner till sin egen situation gällande det då redan har erfarenhet av att ha arbetat här i flera år.

För säkerhets skull så bör du kolla upp detta med Skatteverket innan ni reser för att förenkla för er så att ni slipper bråka i efterhand. Det kan ta tid och vara väldigt kostsamt att bli beskattad i två länder även om jag misstänker att Qatar inte har särskilt hög skatt.
Skatteverket har exempelvis blanketter som man skall fylla i om man tänkt arbeta utomlands längre än ett år. Blanketten heter SKV 7665 och mer information kan du hitta via denna länk.

Hoppas detta besvarar dina frågor till stor del även om jag rekommenderar dig att även kontakta Skatteverket!

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare