FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt14/08/2021

Beskattas gåva?

Hej, min farfar gick nyligen bort och trots att jag inte har någon arvsrätt så ville min pappa ge mig en del av arvet. Således swishade han helt enkelt över 100.000 kronor med kommentaren "Gåva från [pappas namn].", utan t.ex. gåvobrev eller någonting.

Räknas detta som inkomst? Kommer jag få en skatteskuld nästa år och kommer CSN dra in mitt studielån? Eller kan jag lugnt behålla pengarna?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sedan 2005 är Gåvoskatten avskaffad. Även arvskatten och förmögenhetsskatten är avskaffade. Det framgår av swishmeddelandet att det är fråga om gåva, varför det inte borde finnas några problem för dig att bevisa att det är en gåva som därför inte ska dras av från arvet efter din far såsom förskott på arv. Gåvan kommer från din far, och inte din farfar, och som jag anförde ovan är gåvor oskattade vilket innebär att du kan förfoga över dem utan att behöva lägga undan en del för beskattning.

De inkomster som kan påverka ditt CSN är endast skattepliktiga inkomster, vilket inte omfattar gåvor (eller arv).

Sammanfattningsvis är du inte skatteskyldig för gåvan, och du är inte heller skyldig att höra av dig till CSN för att justera ditt bidrag men anledning av gåvan.

Jag hoppas att detta besvarar din fråga. Tveka inte på att höra av dig igen om jag har varit otydlig eller om fler frågor skulle dyka up.

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare