Besittningsrätt uthyrning av villa

Hej. "Hyr" hus av min bror som han äger på pappret pga jag har skulder. Han har ägt huset sen mars 2012 när vår far gick bort och finns inga kontrakt varken skriftligt eller muntligt. Vi står för alla kostnader och betalar lån+ränta var tredje månad in på hans konto.

Men nu vill han att vi ska flytta och han vill sälja huset. Vi har ingen annan som kan ta över huset och är oroliga hur länge vi kan bo kvar? Besittningsrätt? kan man överklaga en uppsägning och hur gör vi för att bo kvar så länge som möjligt? Vissa säger att han kommer få sälja huset med oss kvar men är det så enkelt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av omständigheterna som beskrivs förstår tolkar jag det som att det inte ingåtts ett hyreskontrakt skriftligen eller muntligen.

Vad som kan sägas generellt är att det mycket väl kan röra sig om ett hyresförhållande då det inte finns krav på skriftliga kontrakt. Se 12 kap. 2§ Jordabalk Se lagen här. Avtal kan ha uppkommit genom konkludent handlande, dvs att ni bott i bostaden och betalat in "hyra" var tredje månad.

När det kommer till uppsägning av hyresgäst så antar jag att det inte finns någon förutbestämd tid på hur länge avtalet ska sträcka sig. Enligt 12 kap. 4§ Jordabalk kan hyresavtal som gäller för obestämd tid, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen.

Alltså finns föreligger det möjligtvis en besittningsrätt i åtminstone tre månaders tid. Mitt tips är att rådfråga hyresnämnden eller en jurist där du berättar om alla omständigheter.

Hoppas det blev lite klarare.

Lycka till!

Richard FiskesundRådgivare