FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll23/08/2017

Beräkning av underhållsbidrag

Jag och min ex-man har en gemensam son som bor hos honom. Vi är nu oense hur Försäkringskassans mall för beräkning av underhållsbidrag skall fyllas i. Det oenigheten gäller är om jag har rätt att ta upp utgifter för lån som inte har med boendet att göra. Typ konsumtionslån (köp av möbler) och billån. Vi har bägge hört med FK och fått helt olika uppgifter.

Vad gäller? Om jag inte kan ta med dessa i beräkningen kommer jag att "gå back" varje månad, och så kan det väl inte vara..

Han har förvisso en ganska låg inkomst men sitter på fastigheter för miljonbelopp som inte är belånade.

Tack på förhand för svar.

Lawline svarar

Hej,

Underhållsbidrag är pengar som föräldern som inte bor med barnet ska betala till den förälder där barnet bor. Underhållsbidraget ska användas till barnets boende, mat och fritidsintressen. Som huvudregel ska föräldrarna själva komma överens om hur mycket beloppet för underhållsbidraget ska vara. Med detta sagt är det alltså upp till er själva att komma överens om ett belopp som båda går med på. Försäkringskassans mall är endast ett förslag på vilket belopp underhållsbidraget bör ligga på.

Om det skulle vara så att ni inte kommer överens om detta kan en av föräldrarna vända sig till domstol som då kan fastställa underhållsbidraget. Den som bor med barnet kan också ansöka om underhållsstöd. Underhållsstödet är max 1 573 kronor i månaden. Den andra föräldern får sedan betala tillbaka hela eller delar av underhållsstödet till försäkringskassan.

Om den andra föräldern betalar tillbaka underhållsstödet i tid och med rätt belopp till försäkringskassan i minst sex månader i följd kan försäkringskassan besluta att inte betala ut något underhållsstöd. Ni föräldrar får då istället göra ett nytt försök komma överens om ett underhållsbidrag.

Gällande försäkringskassans mall så ska man bland annat fylla i "övriga utgifter" som man har som förälder. Jag tolkar detta som om ränteutgifter för lån ska inkluderas.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Om du har fler funderingar kan du kontakta mig.

Med vänlig hälsning,
Zinar Budak
zinar.budak@lawline.se

Zinar BudakRådgivare