FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll07/11/2014

Beräkning av underhållsbidrag

Hej, Jag betalar varje månad ett underhållsbidrag på nästan 2500 kr till min exfru för vår 18-årige son. Detta eftersom han bor heltid hos sin mamma (min exfru) och jag endast är umgängesförälder varannan helg. Min exfru och jag har emellanåt diskussioner/konflikter om vad som ska/kan ingå i underhållsbidraget jag betalar varje månad. Finns det en förteckning som beskriver vilka kostnader som ska ingå respektive inte ingå i det månatliga underhållsbidraget jag betalar? Jag har sökt en sammanställning på internet men inte funnit något. Som ett aktuellt exempel på oenighet just nu är kostnader för en studentmössa som mamman vill att jag till hälften ska betala utöver underhållsbidraget (andra hälften av kostanden för mössan står mamman för). Är jag skyldig att betala halva studentmössan? En förklaring/sammanställning vad som ingår i underhållsbidraget hade underlättat mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Underhållsskyldighet för förälder regleras i 7 kapitlet Föräldrabalken. Föräldrabalken hittar du här.

Viktigt att klarlägga till att börja med är att underhållsskyldigheten i normala fall upphör då ditt barn fyller 18 år, men kan sträcka sig som längst tills barnet fyller 21 år, om han under denna tid går i skolan (gymnasieutbildning, grundskola eller liknande), se 7 kap 1 § 2 stycket. I din fråga låter det som att din son snart tar studenten, och efter detta tillfälle upphör alltså din lagstadgade underhållsskyldighet.

I 7 kap 1 § står att underhållsbeloppet regleras efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. För att bestämma barnets behov skall avdrag göras för barnets egna tillgångar och inkomster samt sociala förmåner, vilket kan vara exempelvis barnbidrag. Längst ner i 1 § står även att underhållskostnaderna skall beräknas utifrån varje förälders egen ekonomiska förmåga; den så kallade kvotdelningsprincipen. Den ekonomiska förmågan beräknas vanligtvis efter föräldrarnas inkomst, men man kan inte som förälder underlåta att utnyttja hela sin inkomst utan godtagbar anledning. Då kan beloppet istället räknas ut genom att bedöma hur mycket föräldern skulle ha fått ut om han utnyttjat hela sin rätt. Du har även rätt till vissa avdrag, tillexempel om du har barnet hos dig ett visst antal dygn eller om du har fler barn att försörja, se Föräldrabalkens 7 kap 3 och 4 §§.

Som du säger är det svårt att endast med stöd av lagen tolka hur stort ett underhållsbidrag bör vara i det enskilda fallet. Du kan dock få viss vägledning genom Konsumentverkets kostnadsberäkning av individuella kostnader i ett hushåll, uppdelat på kön och ålder (se vänstra spalten). I ditt fall går din 18-åriga son in under kategorin ”Kostnader för män”, vilken du finner här.

När du fått fram den generella levnadskostnaden kan du fylla i Försäkringskassans formulär, se här, för att få fram barnets sammanlagda behov respektive varje förälders överskott. För att räkna fram det rekommenderade underhållsbidraget multipliceras beloppet för barnets behov med den bidragsskyldiges (i detta fall ditt) överskott, för att slutligen dividera denna summa med föräldrarnas sammanlagda överskott. Då får du ut det belopp som du bedöms bör betala. Observera dock att detta är ett schablonbelopp och att eventuella avvikande omständigheter i just ert fall självklart måste beaktas.

Det är således svårt att definitivt svara på om en exempelvis en studentmössa skulle innefattas, då det visserligen är en post som går in under ”kläder och skor” men som ju får anses vara en speciell, ej återkommande utgift. Ni bör dock så långt som möjligt dela lika på de ”obligatoriska” utgifter ert barn har, och här får varje förälder ta ansvar (efter sin förmåga) för att ert barn ska få vad han eller hon behöver.

Bäst är om du och barnets andra förälder kommer överens om ett lämpligt underhållsbidrag med grund i ovan nämnda schablonbelopp. Detta bör ske genom avtal. I annat fall kan underhållsskyldigheten och dess belopp fastställas genom dom i tingsrätt, se 7 kap 2 § 2 stycket och 12 § Föräldrabalken.

Hoppas du fick viss vägledning inför framtiden!

MVH

Emilia OhlinRådgivare