FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta28/02/2018

Beräkning av ränta

Hej!

Hur räknar jag ut räntan? En person ska betala 14500 kr jämte ränta enligt 6 § räntelagen från den 18 sept 2015. Hon har betalat in 500 kr varje månad sedan oktober 2016. Dags datum har hon betalat in 8500 kr (24/2 2018) Hon beräknas vara klar med betalningen om 12 månader.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Enligt 6 § räntelagen räknas räntan ut med en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan med ett tillägg på 8 procentenheter.

Det enklaste sättet att beräkna ränta på t ex ett skadestånd är att besöka Kronofogdens hemsida, som har en kalkylator där du kan mata in dina relevanta siffror och få ut den korrekta räntan. Du hittar länken här.

Alltså, det du fyller i på posterna är följande:
Belopp: 14 500 kr
Ränta i %: 8
Från och med: 18 september 2015
Till och med: Dagens datum (Om du alltså vill få reda på räntan från och med den 16/9-15 t.o.m. dagens datum)

Under rubriken "Vilken ränteberäkning vill du göra?" ska du kryssa i att du vill beräkna vanlig ränta, och att kalkylatorn ska ta hänsyn till diskonto-/referensränteändringar.

Hör av dig om du har några fler frågor!

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare