FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll02/02/2017

Beräkning av prisbasbelopp

Hej, Jag har via en advokat fått till ett avtal där min ex-man ska betala underhåll för våra gemensamma barn, detta avtal undertecknades 2014 och summan ska justeras den 1 februari varje år med hänsyn till prisbasbelopp, detta har min ex man inte gjort sedan avtalet undertecknades. Hur räknar jag ut hur mycket beloppet ska justeras ?

Mvh

Charlotte

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler om prisbasbelopp finns i socialförsäkringsbalken. Enligt 2:6 ska prisbasbeloppet räknas fram genom att bastalet (bl.a.) 36 396 multipliceras med det jämförelsetal som anger förhållandet mellan det allmänna prisläget i juni året före det som prisbasbeloppet avser och prisläget i juni 1997. Det framräknade prisbasbeloppet avrundas till närmaste hundratal kronor. Beloppet har räknats fram av Statistiska centralbyrån (SCB) till att i år vara 44 900 kr, se här.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline.

Lawline RådgivareRådgivare