Beräkning av preskriptionstid

Hur räknar man tio år när det gäller preskriptionstid för faktura? Är det kalenderår eller från datum då tjänsten utfördes? Ex. om tjänsten utfördes 1 maj 2008 är det då preskriberat 1 maj 2018?

"Preskriptionstid

2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten..."

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstider räknas från det datum en fordran uppkommer, enligt 2 § preskriptionslagen (jag länkar den för att underlätta för andra som läser detta svar). Uppkommer en fordran med tio års preskriptionstid 1 maj 2008 preskriberas den alltså vid utgången av 1 maj 2018. Notera att en fordran inte behöver tillkomma den dag en tjänst utförs, om tjänsten föregåtts av till exempel ett avtal.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare