FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/02/2017

Beräkning av fastighet

Hejsan!

Är ett sk särkullebarn och har en fundering.

Vid en bouppteckning, har man då som efterlevande maka rätt att bestämma att en fastighet som varit deras gemensamma,ska värderas utifrån taxeringsvärdet och inte marknadsvärdet för stunden? Detta gör som jag förstår det att summan blir mindre att fördela...

Med vänlig hälsning Marie.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att man ska beräkna fastigheten upp till det nuvarande marknadsvärde, dvs. det värdet fastigheten hade haft om man sålt den! Beräkningen ska göras så nära bodelningen som möjligt.

Det främsta syftet med att göra värderingen så nära bodelningen som möjligt, är framförallt att beräkna egendomen i dess nuvärde så att det blir en så rättvis delning som möjligt. Eventuella komplikationer hade uppstått om man skulle räkna bakåt i tiden.

Vid beräkningen ska man även ta en latent kapitalvinstskatt i beaktning. Detta innebär eventuell skatt som hade tillkommit om fastigheten hade sålts (så att en person inte ska förlora p.g.a. eventuell skatt vid försäljning - en så rättvis fördelning som möjligt är att sträva efter).

Blir det några vidare komplikationer vid bodelningen är ett råd att begära bodelningsförättare som hjälper till med uppdelning av egendom, Äktenskapsbalkens 17 kap. 1§.

Hoppas att svaret var dig till hjälp, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare