FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta23/11/2016

Beräkning av dröjsmålsränta

Hej.

Jag har blivit tilldömd ett skadestånd på 115.000 jämte ränta på

beloppet enligt 6 § räntelagen (1975:635) från den 28 februari 2004 till dess betalning

sker.

Hur beräknar man detta?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När ränta enligt 6 § räntelagen ska beräknas måste först själva räntesatsen fastställas. Enligt 6 § är den 8 procentenheter plus referensräntan. Referensräntan fastställs varje halvår av Riksbanken, detta står att finna i 9 § räntelagen. På grund av att referensräntan ändras så pass ofta kan det vara lite klurigt att räkna ut det totala beloppet på räntan. Mitt tips till dig är att därför använda Kronofogdens kalkylator för att få fram ett sådant exakt belopp som möjligt. Länken till den rätta sidan hittar du här. Du fyller i följande uppgifter:

Belopp: 115000

Ränta: 8 %

Fr.o.m.: 040228

T.o.m.: Dagens datum

Sedan fyller du i att du vill beräkna räntan på ”vanlig ränta” och att du vill att "hänsyn ska tas till referensränteändringar" (de 8 % kommer då att adderas med korrekta referensräntan). Bocka i dessa två boxar och klicka sedan på beräkna. När jag gjorde beräkningen utifrån dina uppgifter och under förutsättning att betalning sker idag, 23 november 2016, fick jag fram följande uppgifter.

Räntebelopp: 131 584

Totalt belopp: 246 584

Hoppas att du fick svar på din fråga

Med vänliga hälsningar,

Sara ElleforsRådgivare