Beräkning av anställningstid vid visstidsanställning och vikariat

Hej.

Jag har en fråga om vad som gäller i regeln enligt LAS där vikariat/allmän visstidsanställning övergår i fast anställning efter två år.

Jag har snart haft vikariat i två års tid. Jag har dock arbetat deltid större delen av denna tid. Räknas det ändå som att anställningen blir fast efter två år, eller är det antal dagar som ska räknas ihop till en tvåårs-period (inom fem år)?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel och beräkning

Den lagtekniska regleringen på frågan finner vi i 5a§ Lagen om anställningsskydd, som bl.a. stadgar att en visstidsanställning eller ett vikariat övergår till en tillsvidareanställning när anställningen sammanlagt varat i två år under en femårsperiod. Lagtexten ger dock inte svar på hur man ska räkna dagarna, utan där får man söka ledning i praxis och förarbeten. Dessa stadgar i sin tur att man räknar själva anställningstiden och inte antalet arbetade dagar. Det faktum att du under delar av tiden endast arbetat deltid påverkar alltså inte beräkningen.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare