Beräkning av anställningstid

Hej!Jag är anställd på ett företag sedan 2005.Familjen flyttade till en annan ort där har företaget som jag är anställd på har ett förråd.Dom var i behov av en medarbetare där som jag sökte och lyckligtvis fick den.Jag är nämligen anställd på samma företag.Nu är den föregångna medarbetare där kom tillbaka efter tjänstledighet.Frågan nu är,Vem har företräde att stanna om företaget avskedar en av oss pga arbetsbrist?Hon som tag tjänstledig och kom tillbaka är anställd där på förrådet i sammanlagt över 3år och jag är anställd ursprungligen i annan anläggning i 15år.Tack på Förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med kan en arbetstagare bli uppsagd men inte avskedad på grund av arbetsbrist, skillnaden är att man bland annat har rätt till uppsägningstid vid uppsägning men inte vid avskedande.

Vid arbetsbrist upprättas en turordningslista för varje driftsenhet, din nuvarande arbetsplats utgör troligtvis en egen driftsenhet. Vid upprättandet av turordningslistan beaktas den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren, arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid (22§ fjärde stycket lag om anställningsskydd). Eftersom du har haft samma arbetsgivare i 15 år kommer du att ha företräde framför arbetstagaren som har varit anställd i tre år även fast du nu arbetar på en ny ort.

Det finns emellertid undantag till denna regel. En arbetsgivare med högst tio anställda får undanta två personer från turordningslistorna och därmed behålla dessa oavsett anställningstid. Även arbetsgivarens familjemedlemmar och hushållsmedlemmar samt anställda med särskilt anställningsstöd undantas från turordningen (22§ andra stycket lag om anställningsskydd). Vid beräkningen om arbetsgivaren har högst tio anställda ska samtliga driftsenheter inräknas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Oscar LadoRådgivare