FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta05/11/2018

Beräkna ränta, som löpt under flera olika referensräntor

Hej jag ska betala skadestånd 36000 från 2016 12 02 till 2018 11 22 .frågan hur mycket ränta kommer till att jag ska betala rätt.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hur ränta räknas ut regleras i 6 § räntelagen. Enligt bestämmelsen räknas räntan ut genom att addera aktuell referensränta med 8 procentenheter. Referensräntan är en räntesats som fastställs en gång per halvår av Riksbanken (se 9 § räntelagen). Fram till den 1 januari 2019 är referensräntan -0,5 procent. Du ska sedan lägga på 8 procentenheter. Detta innebär att det just nu blir en årlig ränta på 7,5 procent. Eftersom räntan i ditt fall dock har löpt under flera olika referensräntor (från den 02 december 2016) behöver man även ta hänsyn till de referensräntor som var åren 2016–2018 för att i sin tur kunna räkna ut vad räntebeloppet är uppe i.

Rekommenderar en funktion på Kronofogdens hemsida där du enkelt kan räkna ut räntan, se här.

I ditt fall fyller du under "belopp" i 36000, under "ränta %" skriver du 8 och under "från och med" skriver du 161202. Under "till och med" fyller du i det datum som betalningen sker, dvs. 181122. Slutligen fyller du i att "vanlig ränta" ska beräknas samt att "hänsyn ska tas till diskonto-/referensränteändringar". Det sistnämnda är viktigt och är det som gör att de olika referensräntorna som varit under tiden som räntan löpt tas med i beräkningen.

Räntan skulle alltså bli 5332 kronor.

Det totala beloppet blir då 36000 kronor + 5332 kronor = 41332 kronor.

Vänligen,

Zuzu RabiRådgivare