FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott04/03/2018

Belastningsregistret samt grov olovlig körning.

Hej.

Om man har en dom för grov olovlig körning och man fortfarande säger att man är oskyldig, och inte överklagar för att man inte har pengar till en advokat som kan hjälpa dig att försvara ditt fall....accepterar man då domen om man betalar böterna?

Hur länge står en dom kvar i registret?

Lawline svarar

Hejsan!

Jag tolkar det som att du domstolen fann dig skyldig och utfärdade böter. Om du betalar böterna så accepterar man domen och domen kommer finnas på ditt belastningsregister. Att överklaga kostar ingenting utan den kommer upp till hovrätten som kan välja att pröva domen eller inte, de kommer att ta hänsyn till samma omständigheter som tingsrätten gjorde. Om du inte får prövningstillstånd så kommer tingsrättens dom att stå fast.

Belastningsregister
Information om belastningsregister kan hittas i lag om belastningsregister. Du fick böter som straff och dessa uppgifter kommer att stå kvar i registret under 5 års tid enligt 17§ 9p, lag om belastningsregister. Fick du en annan påföljd med böter, exempelvis villkorlig dom, så står det kvar i 10 års tid.

Jag hoppas jag har kunnat vara till hjälp.
Allt gott!

Binh TranRådgivare