FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/12/2015

Belastningsregistret

Hej.

Jag var med om en otrevlig sak -05 om jag inte missminner mig och jag undrar hur jag ska gå tillväga för att se/få reda på hur mitt straffregister, eller vad det kan heta, innehåller.

Måste jag skicka efter någonting som jag sedan måste vänta på i evigheter?

Står alla dommar med för alltid eller om de faller bort efter ett par år?

Jag har hört från flera håll att det försvinner efter en tid. Varför vet jag inte.

MvH J

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt att ta del av samtliga uppgifter som finns om dig i det så kallade belastningsregistret. För att få tillgång till detta måste du skicka in en blankett med begäran om detta till polisen. Här är en länk till Blanketten. Blanketten måste skrivas ut och skrivas under för hand. Du kan dock scanna in den och skicka den via mail. Normal handläggningstid är ca 2 veckor, så du får räkna med en viss väntetid.

Det är helt korrekt att uppgifter i belastningsregistret tas bort efter en tid. Hur länge som en uppgift finns kvar beror på vilken typ av förseelse det rör sig om. Jag kan därför inte säga exakt vad som gäller i ditt fall. I Lag (1998:620) om belastningsregister 16-18§§ kan du se hur länge olika uppgifter finns kvar och vad som är relevant för dig.

Hoppas att detta hjälpte och hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor

Lawline RådgivareRådgivare