FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/05/2014

Belastningsregister - gallring

Hej, jag är dömd för grov stöld 2012 samt narkotika brott rattfylla för 5 6 år sen 2008 2009, min fråga är om jag ska Jobba med äldre funktionshindrade inom vården och ska ta ut belastningsregistret, kommer mina brott att synas då??

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Reglerna om gallring (borttagande av uppgifter i belastningsregistret) återfinner vi i lagen om belastningsregisters 16-18§§.

I 17§ punkt 1. föreskrivs att gallring av uppgifter vid fängelsestraff eller då sådant straff omvandlats till böter sker 10 år efter frigivningen.

Det framgår inte ur din fråga om du har är dömd till fängelse, men om du har dömts till sådan påföljd eller en annan frihetsberövande påföljd som har ersatt denna så gäller 10 års regeln. I det fall du var under 18 år och din påföljd blev villkorlig dom eller skyddstillsyn gäller 5 år från och med att dom fallit. 17§ punkt 1-4.

Dina brott kommer således synas 10 år efter det att du är frigiven (om du inte var under 18 år vid brottet) det beror således på när du söker tjänsten, men om du söker i år kommer dina brott att vara synliga i belastningsregistret.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vill du själv läsa de regler jag här har behandlat kan du göra det https://lagen.nu/1998:620

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare