FrågaÖVRIGTÖvrigt07/11/2023

Belastningsregister

Hej. Jag dömdes 2020 för olovlig identitetsanvändning och jag har sökt jobb på ett LSS-boende. Är väldigt nervös över att jag inte kommer få jobbet pga prick i belastningsregistret. Är detta brott något som kommer synas i belastningsregistret för LSS/arbete med barn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är i regel endast du och vissa föreskrivna myndigheter som kan begära ut ditt belastningsregister, detta framgår av 6 och 9 § lag (1998:620) om belastningsregister.

Arbetsgivare inom vissa verksamhetsområden har däremot rätt att av dig begära att du uppvisar ditt belastningsregister. Detta gäller i huvudsak för arbeten med barn och unga, bland annat om du söker arbete inom skola/förskola eller LSS (för barn med funktionsnedsättning), jfr 9 § 2 st p. 2 och 5 lag (1998:620) om belastningsregister. I de fall du själv ska begära ut ditt belastningsregister kan du begära ut ett begränsat registerutdrag. Ett sådant register innehåller inte uppgifter om alla typer av begångna brott, utan enbart vissa. Registret visar uppgifter om följande brott:

  • mord
  • dråp
  • grov misshandel
  • människorov
  • alla sexualbrott
  • barnpornografibrott
  • grovt rån

Vad gäller ovanstående föreskrivna tjänster kommer din brott alltså inte att framgå av registerutdraget.

Av 10 § lag (1998:620) om belastningsregister framgår emellertid att, "om det behövs för att pröva en fråga om anställning eller uppdrag i en verksamhet som avser vård eller som är av betydelse för förebyggande eller beivrande av brott, har en enskild rätt att få uppgifter ur registret om en annan enskild i den utsträckning regeringen för vissa typer av fall föreskriver det."

Arbetsgivare inom vissa yrkesgrupper har alltså rätt att begära ut belastningsregister, för dig som söker en tjänst hos dem, direkt hos polisen. Så är fallet för bland annat arbete som avser vård av barn och unga. Om man söker en sådan tjänst är omfånget av brott som syns i utdraget desto mer omfattande, och det kan alltså vara så att det brott du blivit dömd för kommer att synas.

Här finner du länken för begäran om utdrag från belastningsregistret: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

Hoppas din fråga blev besvarad! Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare