FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt07/03/2019

Behövs tillstånd för rökbomber om det inte finns folk i närheten?

Hej! Jag ska fotografera med rökbomber tänkte jag. Detta kommer inte göras i närheten av folk. Behöver jag ändå tillstånd då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att svara på din fråga kommer jag att gå in i ordningslagen(OL).

Det är inte tillåtet att använda en rökbomb utan tillstånd från Polismyndigheten om användningen med hänsyn till plats, tidpunkt och övriga omständigheter innebär en risk för person eller egendom. Eftersom inga personer närvarar så är det endast egendom som möjligen kan utgöra ett problem i ditt fall, (OL 3:7).

Även om du inte riskerar någons egendom, och du inte enligt ordningslagen behöver ansöka om tillstånd så har kommunen rätt att skriva egna föreskrifter om pyroteknik likt en rökbomb(OL 3:9). Du bör därför kontakta din kommun och fråga om deras föreskrifter tillåter ditt planerade användande.

Skulle du använda en rökbomb utan tillstånd när tillstånd krävs så blir påföljden böter(3:22 2st).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare