FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/07/2019

Behövs intyg för att resa utomlands som minderårig?

Hej, jag som är 16 år tillsammans med en kompis som är 17 år tänkte flyga till Turkiet med TurkishAeirlens utan föräldrar. Jag skulle vilja ha hjälp med vilken sortens intyg behövs det?

Tack i förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt krävs inget intyg

I Sverige finns inga speciella lagar som säger att en minderårig behöver ett intyg för att resa. Det enda som behövs enligt våra lagar är ett giltigt pass. Detta kan dock skilja sig åt mellan olika länder. Även flygbolaget du reser med har rätt att kräva ett intyg av dig om de satt upp sådana regler.

Hur vet du om det behövs ett intyg?

Vad jag kan se på deras hemsida har Turkish Airlines inte ställt upp några regler som gör att du kräver ett intyg för att resa med dem. Det bästa du kan göra är dock att själv höra av dig till flygbolaget och fråga vad som gäller, både för flygbolaget i sig och för att få resa in i Turkiet som helhet. För säkerhets skull kan du be dina föräldrar om en kopia på deras legitimation och en underskrift på ett dokument som på engelska klargör att de samtycker till resan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare