FrågaAVTALSRÄTTGåva15/08/2018

Behövs gåvobrev när föräldrar ger en lägenhet till deras barn?

Hej!

Mina föräldrar planerar att köpa en lägenhet åt mig, som jag alltså kommer att äga. Min fråga är att om det behövs upprättas gåvobrev för detta fall?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När behövs gåvobrev?

För att en gåva ska bli giltig så behövs inget speciellt dokument. Det framgår inte av lagtext men en gåva blir giltig så fort den överlämnats - oberoende av om det finns ett gåvobrev eller inte. Alltså, gåvobrev är inte ett krav.

Varför skriver folk gåvobrev?

Trots att gåvan är precis lika riktig utan ett gåvobrev så finns det anledning till att göra ett. Anledningen är att ett gåvobrev är ett mycket bra bevis på att en gåva lämnats och att det var givarens vilja. Om någon skulle vilja ogiltigförklara gåvan (kanske för att få ett större arv) så är gåvobrevet ett bevis på att gåvan är giltig.

Ett exempel där gåvobrev har en betydande roll:

A och B är föräldrar till ab. A och B har nu avlidit men för 20 år sedan gav de bort sin sommarstuga (värderad till 1 mkr) till deras vän C, gåvobrev finns. Nu vill ab ha sommarstugan i arv efter A och B och går därför till domstol för att väcka talan om att gåvan är ogiltig. ab säger att C bara tog sommarstugan och att det inte var As och Bs vilja. I denna situation har C övertaget eftersom det finns ett gåvobrev som förklarar att det var As och Bs vilja att ge bort sommarstugan. Gåvan var alltså giltig för 20 år sedan och är det fortfarande.

Vill du skriva ett gåvobrev?

Om du vill skriva ett gåvobrev så kan Lawline hjälpa dig. Det skadar aldrig att ha ett gåvobrev och dessutom är det mycket smidigt att upprätta det på Lawlines avtalstjänst.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare