FrågaAVTALSRÄTTGåva13/11/2018

Behövs ett gåvobrev för att pengarna ska bli barnens enskilda egendom?

Hej, jag och min man har äktenskapsförord, allt vad var och en äger eller därav förvärvar ska vara vars och ens enskilda egendom. Så långt förstår jag men om jag skulle få en större gåva, pengar, och ger bort dom till mina barn blir det då deras enskilda egendom också? Vilket är min tanke. Men måste jag skriva ett gåvobrev.Dom har inget äktenskapsförord.Sätter in på deras "privata" sparkonto.Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vad som är enskild egendom och hur något kan bli enskild egendom finns i 7 kap Äktenskapsbalken (ÄktB)

Som utgångspunkt så krävs det inget gåvobrev vid gåva av pengar för att gåvan ska bli giltig eftersom den blir giltig så fort barnen har tagit emot pengarna (2 § Gåvolagen).
Däremot behövs ett gåvobrev med villkoret att gåvan ska vara enskild egendom för att det rättsligt ska bli mottagarens enskilda egendom (7 kap. 2 § andra punkten ÄktB). Att pengarna i ditt äktenskap räknas som enskild egendom gör inte automatiskt att pengarna kommer vara enskild egendom även för dina barn. Utan ett villkor om att det ska vara enskild egendom så kommer pengarna vara giftorättsgods och ingå i barnens bodelningar vid eventuella skilsmässor. Summeringsvis bör du alltså upprätta ett gåvobrev med villkor om att egendomen ska utgöra barnens enskilda egendom.

Du kan enkelt och till ett fast pris upprätta ett gåvobrev via Lawlines avtalstjänst, den hittar du här.

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga och du är välkommen att höra av dig igen om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare