FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt11/03/2018

Behövs det något mer än pass på resan så det inte blir något krångel när en ska resa hem?

Min dotter ska resa till Gran Canaria med en kompis och hennes familj . De åker 21/3.

Behövs det något mer än pass. Tänkte så att det inte blir något krångel när dom ska resa hem

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Passet är viktigt för att identifiera sig och ska vara giltigt under hela resan
När en ska resa in och ut ur ett land som är med i EU, i din dotters fall Spanien, är passet (alternativt ett nationellt ID-kort) den viktiga handlingen för en svensk medborgare. Det handlar om att en ska kunna identifiera sig och styrka sitt medborgarskap för att visa att en har rätt att resa in i landet. Vad som är viktigt att dubbelkolla i god tid innan resan är att passet är giltigt under hela resan. Det räcker att passet är giltigt tills din dotter kommit hem igen, alltså under själva resan.

Har din dotter med sig ett giltigt pass ska det alltså inte bli något krångel när de ska resa hem till Sverige igen.

Mer bra information inför resan till Gran Canaria kan du hitta på Svenska Ambassadens hemsida Sweden Abroad på sidan för Spanien HÄR. Vad som t.ex. är bra att ha med sig är ett så kallat EU-kort som bevisar att din dotter är EU-medborgare och har rätt till sjukvård under resan som inte kan vänta tills hon kommer hem till Sverige. Om ni inte redan har ett sådant kan ni beställa det HÄR.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare