Behöver vi skriva ett nytt samboavtal?

Hej!

Min sambo och jag har ett äldre testamente samt ett samboavtal som inte gäller längre. Vi sålde en gemensam fastighet som vi ägde till lika delar.Nu har vi köpt en lägenhet där vi gått in med olika mycket kontantinsats. fördelningen är78/100 för mig och 22/100 för min sambo. Vi amorterar inte. Ägarförhållandena finns med köpeavtalet. Behöver vi skriva ett nytt samboavtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du skriver att du och din sambo bara har ett samboavtal som inte längre gäller tolkar jag det som att ni vid tillfället inte har något samboavtal. Om du och din sambo inte vill att att reglerna i sambolagen ska gälla vid en eventuell separation mellan er måste ni skriva ett nytt samboavtal.

Regler för vad som gäller vid separation mellan sambor hittar du i sambolagen (SamboL).

Om du eller din sambo begär bodelning vid en eventuell separation ska enligt sambolagen er samboegendom delas upp mellan er. (8 § SamboL). Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag, t.ex. Möbler, hushållsmaskiner och annan lös egendom ni har i hemmet, om ni har förvärvat egendomen för gemensam användning. (3 § SamboL)

Eftersom ni köpte lägenheten för er gemensamma användning räknas den som samboegendom. Det spelar ingen roll att ägarförhållandena finns med i köpeavtalet, om ni inte skriver ett nytt samboavtal ska all samboegendom delas lika mellan er vid en bodelning. (14 § SamboL)

Om du och din sambo inte vill att samboegendomen ska delas lika vid en eventuell bodelning måste ni alltså skriva ett nytt samboavtal som reglerar hur er egendom ska fördelas istället.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare