Behöver sambor upprätta ett kontrakt om den ena partnern köper ett fritidsboende för eget bruk?

Hur fungerar det när ena partnern i ett samboförhållande köper ett fritidsboende som enbart skall ägas av den partner som köper fritidsboendet? Behöver man upprätta ett särskilt kontrakt för detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Det kortfattade svaret är att ni inte behöver upprätta ett kontrakt för när ena partnern i ett samboförhållande köper en fritidsboendet enbart för sitt eget bruk.

Sambolagen

Vid en potentiell sambobodelning ska endast samboegendom ingå, (8 § Sambolagen). Vad som utgör samboegendom är den gemensamma bostaden och bohag som inte är egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål, (3 och 7 § Sambolagen). Detta innebär att om en partner i ett samboförhållande ensidigt köper ett fritidsboende för eget bruk ska denna med all trolighet inte ingå i en potentiell sambodelning.

En viktig sak att ha i åtanke är dock att om ni köper fritidsboendet tillsammans kan det dock uppstå ett samägande av fritidsboendet, (Samäganderättslagen).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare