Behöver överförmyndare godkänna förvaltare för underårigs arv?

Hej, min man dog för en månad sedan och vi har en minderårig dotter. Min man har i sitt testamente utsett en förvaltare av min dotters arv tills hon är 23. Behöver överförmyndaren godkänna förvaltaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När en person har föreslagit en förvaltare ska förvaltaren utses om personen anses lämplig för uppdraget. Prövningen behöver inte godkännas av överförmyndaren i första hand, utan det handlar mer om en prövning av den potentielle förvaltarens lämplighet utifrån dennes belastningsregister och Kronofogdemyndighetens register exempelvis (11 kap. 12 § föräldrabalken).

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare