Behöver man visum för att besöka Sverige om man är Koreansk medborgare?

Hej. Jag planerar på att gifta mig med min Koreanska flickvän. Men något jag inte hittar information om är behöver hon ett visum för att gifta sig eller kan hon komma hit utan visum och gifta sig? Då planen är att vi ska flytta till Korea men vill gifta oss I Sverige.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först vill jag börja med att gratulera till giftermålet.

Nu till svaret på din fråga, som koreansk medborgare så behöver du ha ett visum för inresa i Sverige. Därmed behöver din blivande fru söka visum för att kunna besöka Sverige och gifta sig här. Hon kan alltså inte besöka dig i Sverige utan att ha ett visum.

regeringens hemsida kan du se en lista över de länder vars medborgare behöver ha ett visum för att kunna resa in i Sverige.

migrationsverkets hemsida så hittar du mer information kring att ansöka om visum och där står det även hur du ska göra för att ansöka.

Viktigt att veta är att på grund av Covid-19 så finns en tillfällig restriktion kring besökare till EU via Sverige. Det innebär att personer som inte är medborgare i ett land inom EU med största sannolik kommer att bli nekade ett visum för att besöka Sverige. Denna restriktion gäller i dagsläget till och med den 31 oktober. Du kan läsa om restriktionen här.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny gratisfråga eller ringa våran telefonrådgivning som också är gratis!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare