​Behöver man skatta på hus man fått genom bodelning?​

Jag övertog vårat gemmensamma hus genom bodelning förra året, lån å allt. Undrar om jag ska beskattas året efter? Vi skildes på papperet förra året också.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Kort och gott kan sägas att förvärv av fastighet genom bodelning är skattefritt (8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Ingen av er kommer alltså behöva betala någon reavinstskatt för huset i detta läge. Däremot kommer du behöva betala skatt för hela vinsten den dag du säljer fastigheten. Din skatt kommer då att beräknas med utgångspunkt ert gemensamma inköpspris (44 kap. 21 § inkomstskattelagen).

Det som däremot händer nu när du tagit över hela fastigheten är att du kommer behöva betala hela fastighetsavgiften. Vem som betalar fastighetsavgiften avgörs av vem som stod som ägare vid årets ingång. Om ni båda stod på lagfarten den 1 januari 2018 kommer ni alltså båda betala fastighetsavgift i deklarationen för förra året (den som ni får i år). Om ni under 2018 anmält överlåtelsen till lantmäteriet så att du står ensam på lagfarten kommer hela fastighetsavgiften att finnas förtryckt i din deklaration nästa år. (lagen om kommunal fastighetsavgift)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Malin GustavssonRådgivare