Behöver man redovisa personligt sparkonto vid dödsfall av sambo, när bodelning inte ska göras?

Ska mitt konto redovisas när sambo avlidit ska inte ha bodelning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du behöver redovisa ditt sparkonto om din sambo avlidit. Jag förstår det också som att du valt att inte göra en bodelning. Eftersom det handlar om ett samboförhållande blir sambolagen (SamboL) aktuell.

Sparkontot är inte samboegendom

Som utgångspunkt behöver du inte redovisa ditt konto. Pengar utgör inte samboegendom (3 § SamboL). Eftersom sparkonton och pengar inte räknas till samboegendom hade du inte behövt redovisa ditt personliga sparkonto även om du valt att göra en sambodelning (11 § SamboL). Detta förutsätter att det inte var ett gemensamt sparkonto eller att din sambo hade tillgångar på kontot då hade du behövt redovisa kontot.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare