Behöver man rapportera in ADHD-diagnos till Transportstyrelsen?

Hej! Har haft B-körkort i 6 år och har nyligen fått en ADHD-diagnos. Är detta något jag måste rapportera in till Transportstyrlesen och ifall jag vill söka körkortstillstånd för annan behörighet måste jag då berätta att jag har ADHD?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att besvara dina två frågor en och en för att sedan på slutet skriva en kortare sammanfattning av mitt svar.

Är du skyldig att rapportera in din ADHD-diagnos till Transportstyrelsen?

Eftersom du redan har körkort har du ingen skyldighet att rapportera in din diagnos. Däremot kan läkaren ha en skyldighet att rapportera in till Transportstyrelsen om hen finner att du av medicinska skäl skulle vara olämplig som förare, se körkortslagen 10 kap. 5 §.

Måste du berätta om din ADHD-diagnos ifall du ansöker om nytt körkortstillstånd?

När du ansöker om körkortstillstånd med annan behörighet kommer du med största sannolikhet att behöva skicka in ett läkarintyg. Transportstyrelsen har rätt att begära läkarintyg av dig, se körkortslagen 10 kap. 6 §. Det läkaren ska ta hänsyn till i sin bedömning är ett antal olika saker såsom impulskontroll, koncentrationsförmåga, uppmärksamhet och omdöme samt tvångsmässig fixering. Vanligtvis är det inga problem att få körkortstillstånd med en ADHD-diagnos, men det är läkaren som bedömer från fall till fall och det ställs högre krav på de tyngre körkortsbehörigheterna som C och D. För att läsa mer om detta se TSFS 2010:125, 15 kap.och även här.

Sammanfattning

Du har ingen skyldighet att rapportera in till Transportstyrelsen att du har fått en ADHD-diagnos. Om du ansöker om nytt körkortstillstånd har Transportstyrelsen rätt att kräva läkarintyg och kommer antagligen göra det. Sedan är det upp till läkarens bedömning men ifall du inte har några större problem med din ADHD-diagnos kommer du antagligen att få körkortstillstånd.

Hoppas du fått svar på din fråga, om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare