FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/03/2020

Behöver man meddela gäster att man har övervakningskameror i hemmet?

Jag har en undran angående lagen i Sverige, om smarta kameror i hemmet. Då med hänsyn till att den spelar in ljud och video i upp till 3 dygn, (internt minne i kameran). Jag har tillträde till det inspelade mediet via en app. Det är riktat inom hemmet bara och det är vardagsrummet, tv, soffan, matbord etc.

Vad är det som faktiskt gäller?

Måste jag upplysa om den väldigt synliga kameran till alla mina gäster?

Hur känner ni i det sociala med att bli filmad?

Hur kränkande är det egentligen?

Vilka rättigheter har jag i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Måste man upplysa om kameror man har hemma?

Vanligtvis regleras frågor om kameraövervakning i kamerabevakningslagen. Enligt 5 § 1 p. kamerabevakningslagen så gäller dock inte lagen på exempelvis kameror man har i sitt hem. Därmed finns det inget krav på att du söker tillstånd för kamerorna och inte heller någon uttrycklig skyldighet för dig att meddela eventuella gäster om kamerorna.

Det sagt så skadar det förstås inte att meddela gästerna att man har kameror i hemmet, men någon skyldighet finns det som sagt inte.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Axel HelgessonRådgivare