FrågaAVTALSRÄTTGåva19/01/2021

behöver man definiera en gåva som härrör från avkastning?

Hej o jag gör ett Nytt försök ang. den "besvarade frågan"-utan svar?

Det gäller enskild gåva; mark som säljes o bilar köps. Resterande pengar sätts in på vederbörandes konto. Är då pengarna som finns där att ff att betrakta som "enskild gåva" eller som "avkastning" från marken, dvs försäljningen? Jag Uppskattar svar & Önskar Er Alla en Fin Dag ☮️

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så har den som vill avge gåvan sålt mark och köpt bilar. Det belopp som kvarstod har sedan förts över till gåvomottagaren.

Den so mottar en gåva behöver inte skatta för denna, detsamma gäller den som avger en gåva. Således spelar det ingen roll hur man betecknar pengarna. Däremot behöver den som säljer marken betala rea-vinstskatt på den affären.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare