Behöver man betala tillbaka en felaktig utbetalning?

Hej,

Jag har betalat samt mottagit ett par byxor som jag hade beställt på nätet och företaget har nu skickat mail om att de haft ett tekniskt fel. De begär att jag ska betala för varan igen då det hävdade tekniska felet gjort att en återbetalning av varan hade skett ett par dagar efter köpet hade genomförts.

Utifrån min erfarenhet så har ett företag inte rätt att begära pengarna när det skett en felaktig återbetalning pga deras interna fel. Men jag vill veta vad lagen säger om det?

Utöver ovanstående och hur företaget hävdar det till att vara ett tekniskt fel så ser det snarare ut till att ha varit ett fel de, enskild anställd eller hackning, som orsakat felet. Ska jag då drabbas?

Tack för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel

Huvudregeln i svensk rätt är att en felaktig betalning ska återgå, detta grundas på den civilrättsliga regeln som kallas för condictio indebiti. En felaktig utbetalning brukar kallas för solutio indebiti medan condictio indebiti avser återkravsrätten. Det finns inget lagstöd för regeln om condictio indebiti utan den har utvecklats i praxis

Undantaget

Det bör nämnas att det finns undantagsfall då betalningen inte ska återgå. Detta om mottagaren har varit i god tro och inrättat sig efter pengarna, med inrättat sig avses att faktiskt ha spenderat dem.

Din situation

Det verkar som att företaget har gjort en felaktig utbetalning till dig på. Om det nu skulle röra sig om ett tekniskt fel eller den mänskliga faktorn spelar ingen roll. Huvudregeln är att du ska betala tillbaka beloppet. Detta enligt principen om condictio indebiti.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte på att höra av dig igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000