Behöver jag ta om mitt körkort helt efter återkallelse på grund av rattfylleri?

Hej!

Jag har blivit av med mitt körkort pga rattfylleri.

Jag har 2månader kvar av min prövotid, behöver jag ta om mitt körkort helt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du måste ta om körkortet helt eller ej är beroende av dels om du hade prövotid när det återkallades, dels om spärrtiden var längre än ett år. Om spärrtiden var längre än ett år måste du ta om det helt, dvs. du måste genomföra riskutbildningen och göra kunskapsprov och körprov. Om spärrtiden var kortare än ett år behöver du inte ta om det (jfr 5 kap. 14 § körkortslagen). Som jag förstår det hade du prövotid kvar för körkortet, i det fallet måste du ta om körkortet helt, oberoende av hur lång spärrtid du fick (5 kap. 15 § körkortslagen). Om du hade prövotid kvar vid återkallelsen innebär det att du är tvungen att genomgå riskutbildningen samt utföra kunskaps- och körprov.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare