Behöver jag samboavtal?

Om jag själv redan äger en bostadsrätt och sommarstuga sen många år tillbaka och blir sambo är då ett samboavtal nödvändigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor och bodelning finns stadgade i sambolagen (SamboL). Sambolagen tillämpas i de fall samborna inte har något samboavtal. Om något förhållande inte regleras i samboavtalet har sambolagen utfyllande verkan.

Vad händer när ett samboförhållande upphör?

Om ett samboförhållande upphör ska en bodelning genomföras om någon av samborna begär det (8 § SamboL). I en bodelning ingår endast samboegendom. Samboegendom utgörs av gemensam bostad och gemensamt bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL).

Egendom som samborna äger sedan tidigare och som inte förvärvats i syfte att användas gemensamt i samboförhållandet utgör således inte samboegendom och ska inte ingå i en bodelning.

Ingår min sommarstuga och bostadsrätt i samboegendomen?

Egendom som fanns innan samborna flyttade ihop och som inte införskaffats i syfte att använda för gemensamt bruk är inte samboegendom även om samborna använder det tillsammans. Om du sedan tidigare äger sommarstugan och bostadsrätten och inte förvärvat dessa för gemensamt bruk utgör de inte samboegendom och ingår inte i en bodelning.

Behöver jag samboavtal?

Om sommarstugan och bostadsrätten inte är förvärvade för gemensamt bruk och du äger de själv sedan tidigare kommer de enligt sambolagen inte att ingå i bodelningen eftersom de inte utgör samboegendom. Ett samboavtal kan dock skydda det bohag som används i sommarstugan och bostadsrätten eftersom det annars kan vara svårt att bevisa att de inte förvärvats för gemensamt bruk.

Ett samboavtal är alltid bra att ha, och parterna kan själva komma överens om hur egendom ska fördelas den dag en bodelning eventuellt blir aktuell.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare