Behöver jag oroa mig för att mitt körkort ska återkallas?

Hej

Det var en bil som jag körde om som bländade mig med sina helljus och höll kvar dom lyserna i ca 3 km.. Jag bromsade försiktigt att "markera" sluta men det gjorde han inte.

Jag tröttnade och tog det beslutet att svänga av på en annan väg och ligga bakom honom för att jag inte vill bli bländad. Han kände sig hotad och ringde polisen. Polisen kom ifatt mig och frågade vad som händer. Jag sa precis som det var och han sa bara "ta det lugnt i trafiken och hämnas inte" sen gick han.

Fick ingen böter eller något. Jag är dock orolig om han har rapporterat till transportstyrelsen... Jag har en varning på körkortet sen tidigare och måste verkligen "sköta" mig så jag undrar om det finns något att oroa sig för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Transportstyrelsen kan inte godtyckligt (dvs utan grund) återkalla ditt körkort. Bestämmelser om när körkort kan återkallas finns i 5 kap. 3 § körkortslagen. Av bestämmelserna framkommer att körkort kan återkallas bland annat om körkortshavaren gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri, fortkörning eller brutit mot en regel som är väsentlig ur trafiksäkerhetssynpunkt och inte kan anses som ringa.

Som jag tolkar din fråga har du inte fått några böter och du har inte heller delgivits någon misstanke om brott. Transportstyrelsen kan återkalla ditt körkort först om du döms för brott. Ett sådant brott skulle i ditt fall kunna vara om du t.ex. brutit mot trafikförordningens bestämmelser och legat väldigt nära framförvarande bil med risk för olycka. Då du inte blivit dömd för ett brott kan ditt körkort inte heller återkallas.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare