Behöver jag lösa ut min sambo ur huset en andra gång?

Min sambo och Jag flyttade tillsammans in i ett hus.

Efter ett tag separerade vi. Jag betalade honom för halva huset.

Han flyttade ut. Nu har det gått en tid o vi har blivit kära igen. Så han skall flytta in i mitt hus. Vad gäller om vi separerar igen.

Behöver jag lösa ut honom en gång till??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittar vi i sambolagen. När ert samboförhållande upphör (av annan orsak än att ni gifter er) så ska en bodelning göras om någon av er begär det (8 § SamboL). Vid en bodelning beräknas först era andelar i samboegendomen, sedan görs avdrag för skulder hänförliga till samboegendomen, därefter läggs värdet av samboegendomen ihop och delas lika mellan er (12-14 § SamboL). Det som utgör samboegendom är er gemensamma bostad och gemensamma bohag, om det förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Det innebär att eftersom huset som ni bor inte inte införskaffades för gemensam användning i förhållande till ert nya samboskap så ska huset inte ingå i en bodelning om ni separerar. Om du vill vara helt säker på att inte behöva lösa ut din sambo ur huset igen så rekommenderar jag att ni skriver ett samboavtal där ni avtalar om att huset inte ska ingå i bodelningen. Avtalet ska upprättas skriftligen och skrivas under av er båda (9 § SamboL). Ni kan skapa ett samboavtal genom Lawlines avtalstjänst här.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare