FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/03/2019

Behöver jag ett serveringstillstånd för alkohol till en bröllopsfest?

Hej

Vi ska ha bröllopsfest till våran son och förbereder festen för cirka +- 450 personer. Enligt personen som vi hyr lokal borde vi ha akohol serveringstillstånd. Jag sökte på nätet men hittar ingenting. Kan vi ha festen eller inte?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om serveringstillstånd finns i 8 kap alkohollagen.

Jag utgår ifrån att ni är intresserade av att servera alkohol på festen. Om ni inte planerar att göra det behöver ni självklart inget serveringstillstånd.

Om serveringstillstånd

I vanliga fall krävs det ett tillstånd från kommunen för att få servera alkoholhaltiga drycker på en tillställning (8 kap 1 § alkohollagen). Till detta finns dock undantag om din fest uppfyller tre kriterier (8 kap 1a § alkohollagen). Dessa är följande:

1. Det ska avse ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. Serveringen sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
3. Äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

Måste ni införskaffa serveringstillstånd?

För att du ska slippa införskaffa tillstånd krävs att alla tre punkterna är uppfyllda. Det verkar inte vara något tvivel om att det rör sig om ett enstaka tillfälle, och så länge ni även vet vilka gästerna är så bör det inte vara något problem. Att serveringen ska ske utan vinstsyfte innebär att alkohol inte får säljas till gästerna för mer än inköpspriset. Ni får som arrangörer inte tjäna några pengar på att ha alkohol på bröllopet. Den sista punkten rör platsen för bröllopsfesten. Här kan det vara bra att prata med personen som hyr ut eller äger lokalen - är det en plats där yrkesmässig försäljning av alkohol bedrivs? Om svaret på den frågan är ja krävs ett alkoholtillstånd. Om svaret istället är nej så kan ni hålla festen utan problem.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare