FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt13/03/2021

Behöver jag betala skatt på skadestånd från min arbetsgivare?

Jag har blivit uppsagd på felaktiga grunder och är berättigad till skadestånd

Skall jag betala skatt på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skadestånd för förlorad arbetsinkomst
Skattefria inkomster hittas i 8 kap. Inkomstskattelagen och skadestånd kan både vara skattepliktiga och skattefria. Ett skadestånd som du får av din arbetsgivare för att du blivit uppsagd på felaktiga grunder räknas som en ersättning för förlorad arbetsinkomst. Generellt sett så är skadestånd från arbetsgivare skattepliktiga enligt Högsta förvaltningsdomstolens praxis. Alltså gäller det även de delar av skadeståndet som inte härrör till förlorad arbetsinkomst utan kanske kränkning eller liknande (så kallad ideella skadestånd). Man behöver då betala in skatt enligt inkomstslaget tjänst (10-12 kap. Inkomstskattelagen).

Mitt svar på din fråga är därför att ett skadestånd för felaktig uppsägning är skattepliktigt i inkomstslaget tjänst. Du kan läsa mer om det på Skatteverkets hemsida och du kan alltid vända dig till Skatteverket om du har några frågor.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare