FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt16/05/2021

Behöver jag betala skatt på de pengar jag får genom sugardating?

Hej!

Tjänar man svarta pengar om man får dem genom sugardating? Dvs blir betald av någon för sitt sällskap. Jag tänker att det ju egentligen är som att få veckopeng av sina föräldrar men samtidigt kan man ju tjäna rätt stora belopp. Behöver jag betala skatt på de pengar jag får genom sugardating?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att arbeta svart innebär att man inte betalar skatt på sin lön. Frågan som uppkommer blir därför om du är skattepliktig för de pengar du får in genom sugardating.

Om det krävs en motprestation är sugardating skattepliktigt

Ersättningen vid sugardating brukar vanligtvis utgå som gåvor. Gåvor är inte skattepliktiga enligt 8 kap. 2 § Inkomstskattelagen (IL). Det förutsätter dock att gåvan är benefik. En benefik gåva betyder att det inte finns något krav på någon motprestation. Om det istället krävs en motprestation, dvs ett krav på att göra något för att få ersättningen är det en remuneratorisk gåva, vilket är skattepliktigt.

Sugardating skulle jag säga är ett diffust fenomen där det inte alltid är klart vad som gäller. I och med att det förväntas av dig att du ska träffa personen i fråga för att få din ersättning, skulle jag inte betrakta det som en skattefri gåva eftersom det krävs en prestation av dig. Pengarna du förvärvar genom sugardating är därför skattepliktiga. Beroende av hur varaktigt och självständigt sugardatingen bedrivs, kan det bli aktuellt att beskatta inkomsten som näringsverksamhet (13 kap. 1 § IL). I annat fall ska det beskattat i inkomstslaget tjänst (10 kap 1 § IL).

Svaret på din fråga beror alltså på vad den som ger dig pengar kräver för motprestation. Det som en har förvärvat genom gåva är skattebefriat, vilket alltså innebär att du inte behöver betala skatt. Om det däremot krävs en prestation, så måste det beskattas. Utifrån att det oftast krävs någon typ av motprestation, skulle jag bedöma ersättningen som skattepliktig. Skillnaden från att dina föräldrar ger dig veckopeng, kan sägas vara att det inte krävs någon prestation för att få veckopengen.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare