FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt01/03/2018

Behöver jag betala reaskatt för en bostadsrätt jag fått i gåva av mina föräldrar när jag säljer denna och mina föräldrar har avlidit?

Jag fick mina föräldrars bostadsrätt som gåva när de flyttade till äldreboende. Det fanns en framskjuten reavinst. Nu har jag sålt lägenheten, är jag skyldig att betala reavinsten då mina föräldrar är avlidna? Med vänlig hälsning, Agneta Slyte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du fått bostadsrätten genom gåva så inträdde du i dina föräldrars skattmässiga situation (44 kap. 21 IL). Kapitalvinsten du gjorde när du sålde bostadsrätten ska du därför ta upp som en intäkt och beskatta det året du sålde den (44 kap. 26 IL). Detta innebär att det inte spelar någon roll att dina föräldrar är avlidna utan när du fick gåvan så inträdde du i deras skattemässiga ställe och ska nu betala skatt för vinsten du gjorde när du sålde den, utifrån deras anskaffningsutgift från när de köpte bostadsrätten.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare