Behöver jag betala fullt pris när jag uteblev från frisören?

FRÅGA
Jag bokade en tid hos en frisör i salongen där jag fick ge namn och telefonnummer men inte gavs information om vare sig hur mycket det skulle kosta eller att jag var tvungen att avboka tiden för att slippa betala fullt pris. Om jag nu inte dök upp hos frisören för att jag glömde bort tiden och de kräver att jag betalar fullt pris, måste jag då göra det?
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det kommer till köp av tjänst mellan näringsidkare och konsument så finns ingen specifik lagstiftning utan jag kommer istället att vända mig till allmänna avtalsrättsliga regler.

Huvudprincipen är att avtal ska hållas, en frisör kan kräva betalning om du inte dyker upp förutsatt att det villkoret fanns i ert avtalet. Du ska alltså ha blivit meddelad om att detta gäller när du genomförde bokningen.

Inom vissa branscher anser man att konsumenter bör vara medvetna om att det brukar förekomma vissa typer av villkor. Så kan möjligen vara fallet inom frisörbranschen.

Sammanfattning

Eftersom du skriver att du inte har fått veta priset blir frågan svårare. Om frisören har haft priset tillgängligt på sin hemsida så du kunnat se informationen om avbokning där, och om det är ett normalt pris för tjänsten så är min bedömning att frisören har rätt att kräva betalning för att du uteblev.

Om du vill ha ytterligare hjälp i ditt ärende så erbjuder de flesta kommuner konsumentvägledning, och du kan dessutom göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden(ARN).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel Sandström
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumenttjänstlagen (324)
2019-11-16 Tjänst allvarligt felaktig - vad gör man?
2019-11-04 Skadestånd vid skadade kläder i kemtvätt
2019-10-31 Byggfirma fakturera för arbete som det inte ens har utfört?
2019-10-28 Är vi skyldiga att betala för sprängningsarbete som vi inte avtalat om?

Alla besvarade frågor (74610)