FrågaÖVRIGTÖvrigt29/09/2023

Behöver jag anmäla något om jag mestadels bor utomlands?

Hej, jag bor hos min pojkvän i Portugal där han är skriven. Jag är skriven i Sverige. Jag bor i Portugal större delen av året. Är i Sverige 3 månader på sommaren och 4 enstaka veckor under året. Behöver jag anmäla något? Jag skattar min pension i Sverige.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om vilka skyldigheter du har när du mestadels bor utomlands. Om jag förstått din fråga fel får du gärna återkomma med en ny och förtydliga omständigheterna något. Frågor om folkbokföring finns i folkbokföringslagen.

Utgångspunkten är att du ska vara folkbokförd där du bor (6 § folkbokföringslag). Du ska vara folkbokförd där bor oavsett om det är du som äger bostaden eller inte. Du anses bo där du regelmässigt spenderar din dygnsvila; det vill säga där du huvudsakligen sover (7 § första stycket folkbokföringslag). Begreppet “regelmässigt” tolkas som så att du sover på samma ställe mer än en gång i veckan (7 § andra stycket folkbokföringslag).

Eftersom det framgår att du regelmässigt sover både i Sverige och Portugal ska du anses vara bosatt på den av orterna där du, enligt en bedömning av samtliga omständigheter, har din egentliga hemvist (7 § folkbokföringslag). Några omständigheter som ligger till grund för bedömningen är din övriga familjes bosättning, ditt arbetes förläggning samt antalet övernattningar i respektive bostad. I detta fall saknas tillräcklig information för att jag ska kunna ta ställning till huruvida din hemvist är Sverige eller Portugal. Av informationen i din fråga kan jag endast ta ställning till den sistnämnda bedömningsgrunden, det vill säga antalet övernattningar i respektive bostad. Ur en sådan aspekt kan jag tänka mig att antalet övernattningar i Portugal överstiger antalet övernattningar i Sverige. Det tyder på att du kanske bör vara skriven i Portugal. Men, det är som sagt en samlad bedömning av samtliga omständigheter som ska göras och av den anledningen kan jag inte ge dig ett direkt svar på huruvida du bör vara folkbokförd i Sverige eller Portugal.

Det kan dock vara bra att veta att det är brottsligt att inte vara folkbokförd på rätt adress (42 § folkbokföringslag). Det är alltså viktigt att vara folkbokförd på rätt adress. Mitt råd är därför att vända dig till Skatteverket här för att få stöd i frågan var du bör vara folkbokförd.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare