FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/09/2021

Behöver förälder upprätta framtidsfullmakt till barn eller får barn automatisk behörighet?

Vi är två syskon som har en mamma som är 91 år behöver vi som barn ha en framtidfullmakt om hon blir dement eller får barn behörighet ändå

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Anhörigas behörighet gäller vardagliga handlingar
Utan framtidsfullmakt kan anhöriga hjälpa till med ekonomi och enklade rättshandlingar av mer vardaglig natur. Det gäller alltså ordinära rättshandlingar kopplade till den dagliga livsföringen (17 kap. 1 § föräldrabalken). Denna behörighet gäller i första hand make eller sambo och i andra hand barn (17 kap. 2 § föräldrabalken). Behörigheten tillfaller alltså er som barn om er mamma inte har en make eller sambo.

Framtidsfullmakt ger möjlighet till en mer omfattande behörighet
Om man vill ha en bredare behörighet är framtidsfullmakt att föredra. Behörigheten omfattas nämligen av det som man väljer att ska framgå av framtidsfullmakten (10 § avtalslagen).

Sammanfattning
Det finns således en viss behörighet trots att en framtidsfullmakt inte upprättas. Denna är emellertid begränsad, vilket gör att det kan vara bra att upprätta en framtidsfullmakt för att därigenom täcka in en mer omfattande behörighet.

Jag kan rekommendera Lawlines tjänster för upprättande av framtidsfullmakt. Till ett fast pris upprättar vi en framtidsfullmakt, inklusive upp till 30 minuters konsultation via mail och/eller telefon.

Hoppas ni fick svar på er fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare