Behöver en utländsk person betala skatt för vinst på lägenhetsförsäljning i Sverige?

Hej, Refererar till den här länken: https://lawline.se/answers/kan-en-person-fran-ett-annat-land-kopa-bostad-i-sverige Om en utländsk (alltså icke-svensk medborgare) köper en bostadsrätt i Sverige, och sedan väljer att sälja den med vinst. Kommer hen att beskattas på något sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Är en utländsk person skyldig att betala skatt på bostadsrättsförsäljning?

Personer som är bosatta i Sverige eller stadigvarande vistas här är obegränsat skatteskyldiga för alla sina inkomster (inkomstskattelagen 3 kap. 3 §). Medborgarskapet spelar ingen roll. Det centrala är att man lever och verkar i Sverige – då är man också skatteskyldig. Jag kommer fortsättningsvis besvara din fråga utifrån att den utländska personen inte uppfyller dessa kriterier och därför inte är obegränsat skatteskyldig i Sverige.

Den som inte är obegränsat skatteskyldig kan vara skatteskyldig i viss utsträckning, s.k. begränsat skatteskyldig (inkomstskattelagen 3 kap. 17 §). Då är man bara skyldig att betala skatt på vissa särskilt uppräknade inkomster. Ett exempel på en sådan inkomst som även den som vanligtvis inte är skatteskyldig i Sverige måste betala skatt för är just vinst på försäljning av bostadsrätt (inkomstskattelagen 3 kap. 18 § p. 10).

Alltså är en utländsk person som inte är bosatt i Sverige eller stadigvarande vistas här skyldig att betala skatt på vinst efter bostadsrättsförsäljning. Skatten är då densamma som för en vanligtvis skatteskyldig person i Sverige, dvs 30 % på 22/30-delar av vinsten (inkomstskattelagen 46 kap. 18 §).

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Aron BergRådgivare