FrågaAVTALSRÄTTGåva06/05/2018

Behöver en pengagåva regleras genom ett gåvobrev och tillkommer det någon skatt för gåvan?

Hej,

Jag är gift och har tre döttrar.

Jag skulle vilja ge en av mina döttrar en gåva av 500 000 kr som förskott på arv.

Behöver detta regleras med gåvobrev?

Tillkommer det någon skatt?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Behöver ett gåvobrev skrivas?
För en så pass stor summa pengar bör det upprättas ett gåvobrev så det är min rekommendation. Det är en trygghet för mottagaren, man kan på så vis undvika vissa tvistigheter och du kan dessutom välja att ställa upp villkor för gåvan. T.ex. kan du välja att göra gåvan till din dotters enskilda egendom så att summan är "skyddad" om din dotter i framtiden skulle skilja sig, samt förtydliga att det är fråga om förskott på arv.

Behöver du hjälp med att upprätta ett gåvobrev så är ett tips att ta en titt på vår avtalstjänst. Du hittar den här.

Tillkommer det skatt på gåvor/förskott på arv?
Denna fråga regleras i Inkomstskattelagen. Det finns inte längre någon gåvoskatt eller arvsskatt. Det tillkommer således ingen skatt för gåvan/förskottet på arvet, utan det är en skattefri inkomst. (8 kap. 2§)

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare