FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt23/05/2020

Behöver en betala skatt på utlösenbeloppet för en villa vid äktenskapsskillnad?

Vi ska separera och äger en villa gemensamt utan lån på villan

Nu kommer en av oss att få lösa ut den andra partnern från villan.

Summan som en av oss kommer att få av den andra, är det någon vinstskatt på det beloppet?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses ska makarnas tillgångar fördelas mellan dem. Uppdelningen av tillgångarna sker genom bodelning, äktenskapsbalken 9 kap 1 §. När du får en tillgång genom bodelning (gäller även arv, gåva eller testamente) behöver du inte betala skatt på beloppet då sådana förvärv är skattefria, inkomstskattelagen 8 kap 2 §.

Det korta svaret är alltså nej – det är ingen skatt på utlösenbeloppet, på grund av att förvärvet görs genom bodelning.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare