Behöver du ansöka om nytt pass om du byter tilltalsnamn?

Behöver man skaffa nytt pass och ID-handling om man ska ändra sitt tilltalsnamn. just nu är mitt mellannamn mitt tilltalsnamn, men jag vill att mitt förnamn ska vara mitt tilltalsnamn. liksom fortfarande samma ordning på namnen men att det är förnamnet som används som tilltalsnamn och inte mellannamnet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ett pass och annan typ av ID-handlingar är till för att identifiera dig så är det viktigt att all information är så korrekt som möjligt, speciellt om du ska identifiera dig i utlandet. Men när det kommer till ändring av tilltalsnamn så krävs det inte att du ansöker om nya ID-handlingar. Hur du går tillväga för att byta tilltalsnamn kan du hitta på skatteverkets webbplats (länkad här).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare