Behörighet för elscooter

Får man framför en el-scooter på allmänn väg som går fortare än 20kmh om man har b kort? Och vad är straffet ifall man inte får ? Indraget körkort ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad som gäller för din elscooter beror på vilken typ av fordon den kan klassificeras som. Bestämmelser om fordonsslag framgår av lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner. Det finns även tydlig vägledning från transportstyrelsen som du kan läsa mer om här. Jag kommer att gå igenom regler och riktlinjer och sedan avsluta med en rekommendation.

Moped klass I eller II

Utifrån informationen i din fråga uppfyller din elscooter troligtvis inte kraven för cykel, då gränsen för att den ska klassificeras som cykel går vid en hastighet på 20 km/h. Närmas tillhands är att klassificera elscootern som en moped. Vilken typ av moped som gäller beror på vilken maxhastighet din elscooter har samt vilken effekt den har. Olika regler gäller beroende på om elscootern räknas som en moped klass I eller moped klass II. Om din elscooter har en högre maxhastighet än 25 km/h eller eller en högre effekt än 1000 watt, räkans den som en moped klass II. Annars omfattas den av reglerna för moped klass I.

Om din elscooter kan räknas som en moped klass II gäller samma trafikregler som för cyklar och du kan köra din elscooter på cykelbanor. Undantag gäller om det finns en tilläggskylt med texten "ej moped". Det krävs även förarbevis för moped alternativt körkort. Fyllde du 15 år före 1 oktober år 2009 krävs dock ingen sådan behörighet. Därtill råder krav på trafikförsäkring och hjälm.

I det fall din elscooter i stället kan räknas som en moped klass II är skillnaden att den inte kan köras på cykelbanor och det krävs registreringsskylt. Du behöver även körkort för klass AM. Trafikförsäkring och krav på hjälm gäller även här.

Sammanfattning

Din elsccooter klassificeras troligtvis som en moped klass I eller II. Jag rekommenderar dig att ta reda på exakt vilken hastighet och effekt din elscooter har, då det blir lättare att avgöra vilken typ av fordon det är utifrån det. Du kan även kontakta företaget för elscootern för att få mer information. Om du har B-körkort och följer resterande trafikregler för det fordonsslag som gäller bör du ha rätt behörighet för att framföra fordonet på allmän väg.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare